bassetcottage.blogg.se

Här samsas vardagliga krönikor med deckartips, budgettips och funderingar kring vad som egentligen är ett rikt liv. Välkommen!

Gå i barndom

Publicerad 2018-01-13 11:01:21 i Anglomania, Deckare och annat läsvärt, Elsa, Ms M funderar,

Det lär finnas till synes helt normala och socialt fungerande vuxna som samlar på – och förmodligen också i hemlighet leker med – små gulliga Barbie, My Little Pony, Hello Kitty och så vidare.

Någon sådan samlarvurm eller böjelse har inte Ms M, som väl är. Nej, men däremot finns det något annat som med jämna mellanrum brukar göra sig påmint och locka och pocka på uppmärksamheten...

Enid, det är min grej!Jag lyssnar just nu på min favorit alltsedan barndomen bland Enid Blytons Fem-böcker, ”Five on a Hike Together” (”Fem på fotvandring (1951)”), som jag av en lycklig slump råkat hitta som audiobook på Youtube.

Dryga fyra timmar av superproffsig inläsning och Elsa och jag lystrar andäktigt och på helspänn...Inläsaren, som väl med tanke på sin skicklighet måste vara en skådespelare, läser med stor inlevelse, ger karaktärerna olika röster och dialekter och hunden Timmys morrande och gläfsande återger hon så bra att den kära Elsa börjar fladdra med öronen alldeles extra mycket och ibland till och med morrar lite hotfullt till svar, hon också...Ja, vi är väl inte riktigt vid våra sinnens fulla, varken Elsa eller jag. Har inte alla hästar i stallet, inte alla bestick lådan, inte alla indianer i kanoten... Men åh så vi äskar dessa skildringar av en skimrande barndomsvärld, långt borta i en längesedan svunnen tid.

En riktig lisa för våra själar.

Jodå, jag har den vuxnes distans till böckerna. Annars vore det illa. Jag kan läsa dem så som en vuxen läser barnlitteratur. Det vill säga, om jag vill och väljer att göra det. Jag kan dissekera och analysera och förstås bli illa berörd inför en människosyn som kanske var den gängse då, när böckerna skrevs på 40- och 50-talen, men som tack och lov inte är det nu.Men, jag kan också välja att läsa böckerna på pricken så som den tioåriga Ms M brukade läsa dem hemma i flickrummet – och det är precis vad jag gör just nu.

Kanske är det julledigheten, som på sitt sätt under en tid rörde om tillvaron, som bidragit till att jag nu känner ett sådant behov att dra mig undan och fly in i en annan, trygg, okomplicerad och trösterik värld. Vistas där och vila i den så ofta jag kan och hämta kraft och styrka, för att sedan, så sakteliga, fasa ut mig i den bistra verkligheten igen.

Tänk om man kunde hitta en app, som innehöll dessa barndomens nostalgiska Blyton-favoriter. Så att man ständigt kunde ha dem inpluggade i öronen, som ett effektivt skydd mot omvärlden... Någon omöjlighet ska väl inte det vara, om man letar lite.Medan jag googlar runt lite på spaning efter en lämplig app, så fastnar min blick plötsligt på några bokomslag som verkar välbekanta, men ändå främmande, med titlar jag definitivt inte känner igen. Som ”Five Go Gluten-Free”, ”Five on Brexit Island” och ”Five on Property Ladder”... Aktuellt så det förslår, det är inte att ta miste på. Men vad i hela friden kan det här röra sig om!

Blyton for grown ups!

Ja, dessa engelsmän och deras galna skämtlynne skrattar Ms M, när hon förstår att det helt enkelt är en nyskriven, humoristisk Fem-serie för vuxna med ett något mer aktuellt och välbekant innehåll.

Man upphör då aldrig att förvånas, konstaterar jag – och för vilken gång i ordningen? – och självklart måste jag nu ta mig en närmare titt på dessa vuxenfemböcker i tiden...Men fram till dess fortsätter vi att gå i barndom ett tag till, Elsa och jag. Läser, lyssnar och myser åt fyra barn och en makalöst intelligent hund och deras fantastiska äventyr..

Och jag ser nog hur snålvattnet rinner till hos den kära Elsa och bildar en mindre sjö på golvet, när det börjar dra ihop sig till tedags och de hungriga barnen längtansfullt samtalar om de läckerheter som snart vankas: Varma scones med sylt och grädde, mättande sandwiches med ost och gurka och mjuka kakor med vaniljfyllning och glasyr på toppen...

”Kan vi inte ha en picknick på vardagsrumsgolvet medan vi lyssnar?”, hör jag plötsligt Elsas röst föreslå och ”Jo, det är klart att vi ska ha!”, svarar Ms M, som sällan är omöjlig, genast.En briljant idé, faktiskt! Våra egna, nyttiga havrescones med smör och hemgjord lemon curd... Och så en hel kanna te, under den värmande huvan, förstås!

Ha en fin januarihelg1

Önskar Elsa och Ms M, från Kirrin Cott... Nej, Basset Cottage, menar vi förstås!

 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: M-u

Publicerad 2018-01-15 17:25:58

Jag minns den djupa glädjen över att ha en Fem-bok (alternativt Äventyrens-bok) att läsa. Kunde läsa dem hur många gånger som helst. När jag nu återser dem (det kan räcka med att bara se framsidorna), undanlagda i en kartong i sommarstugan, kan jag nästan återuppleva den eufori jag kände en gång i tiden! Och när maken och jag gjorde våra fotvandringar längs Cornwalls kust kom jag osökt att tänka på "The Famous Five"! Enid Blyton har verkligen lyckats sätta djupa spår i många av oss!

Postat av: bassetcottage

Publicerad 2018-01-15 19:15:32

Hej M-u! Ja, Fem-, Äventyrens- och även Mysterieböckerna. Det är en obeskrivlig magi i dessa historier - än idag. Sydkusten, och framför allt Cornwall, är ju de trakter som man i första hand förknippar med Fem-böckerna. Men när jag var i Wales för några år sedan och såg de höga bergen torna upp sig, ja då tänkte jag - på fullt allvar - på boken "Fem i fara" ("Five Get into a Fix"), när de fem barnen och Timmy, efter att ha varit sjuka i influensan, får åka till Wales för att andas frisk luft och vila upp sig. De bor alldeles ensamma i en enslig liten stuga i bergen, men det dröjer förstås inte länge förrän man börjar höra ett förfärligt mullrande ljud i berget och se mystiska ljussken på himlen...
Blyton har verkligen satt outplånliga spår och blivit en följeslagare genom hela livet för vissa av oss.
Ha det bra!

Postat av: dixiesmatte.blogg.se

Publicerad 2018-01-16 19:53:41

Jag minns Fem-böckerna, men väldigt dåligt. Kanske är dags att läsa om? Jag läste mest Kitty- och Lottaböcker, och Maria Lang, som jag lånade på biblioteket. Då som nu, helst hela serien från början. Som Peter May nu, du vet att jag läste alla tre och sedan också Entry Island. De har satt outplånliga spår, vilket alla mina vänner vet nu också eftersom jag skrivit om det på FB och på bloggen. Elin och jag skall göra en resa snart, sååå spännande. Jag har skrivit om det på FB, kanske skriver ett blogginlägg också. I alla fall kommer en resedagbok när vi kommit hem. Ha en bra vecka, Elsa och du! / Lena

Postat av: bassetcottage

Publicerad 2018-01-16 20:29:49

Hej Lena! Ja, dags att friska upp minnet av de Fem! De finns ju, som sagt, även att lyssna på :). Även jag läste Kitty och jag fullkomligt älskade Lotta-böckerna, som jag också regelbundet läser om och skrattar lika mycket åt nu som då. Maria Lang kom lite senare, liksom Agatha Christie. Även Maria Lang läser jag med jämna mellanrum. Fantastiskt språk och fantastiska tidsdokument.
Peter Mays böcker är i en klass för sig. Så mycket mer än bara spänning. Så roligt att du också uppskattade honom.
Spännande med resan! Den vill jag gärna läsa om. Ha det bra ni också!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

bassetcottage

Ms M är en mystisk dam med hund och hus. Att hon gillar att skriva, läsa deckare, laga vegetariskt och leva enkelt är däremot ingen hemlighet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela