bassetcottage.blogg.se

Här samsas vardagliga krönikor med deckartips, budgettips och funderingar kring vad som egentligen är ett rikt liv. Välkommen!

Läsandets lov!

Publicerad 2017-11-03 09:21:00 i Deckare och annat läsvärt, Livskvalitet, Ms M funderar, Te, Trivsel och trevnad,

Höstlovet – eller ”läslovet”, som det ju nuförtiden så käckt brukar kallas – är sannerligen som gjort för lite verklighetsflykt mellan ett par bokpärmar.

Läsning kan man givetvis ägna sig åt precis närsomhelst och varsomhelst. Men nog passar det alldeles extra bra så här i mörkaste november och för att riktigt maximera läsupplevelsen och få ut det mesta av den, så föreslår Elsa och jag att man lämpligen följer vår väl beprövade checklista här nedan:-Börja gärna, om så behövs, med lite städning, i alla fall i det rum där du ska läsa. En skräpfri, dammfri, utvädrad och fräsch miljö – gärna krönt med ett fång höstblommor eller kvistar från trädgården – förhöjer upplevelsen.

-Tänd brasan, om du har en sådan, samt levande ljus och ställ dessa inom synhåll.

-Puffa upp kuddar och hämta en varm pläd.

-Klä dig i bekväma myskläder och ha gärna varma sockor på fötterna.

-Koka en kopp te – eller en hel kanna – och duka en bricka som du ställer intill din lässoffa eller läsfåtölj. Förse gärna tekannan med en värmande tehuva, om en sådan finns.

-Välj gärna ett lite lyxigare blommigt, eller på annat sätt smaksatt, te, som du inte brukar hinka i dig till vardags. Ett ”läste”, helt enkelt.

-Kanske har du i din ägo en speciell ”läsmugg”? Välj annars ur köksskåpet noga ut en vacker kopp eller mugg, som är god att dricka ur.

-Se till att du har en avställningsyta för tekoppen eller brickan intill din läsplats.

-Stäng av dator, radio, mobil och annat som kan vara distraherande.

-Välj en bok med omsorg, öppna den med förväntan och börja läsa med andakt...Ms M har, för sin del, precis avslutat en bok som visade sig vara kusligt aktuell i dessa metoo-tider – nämligen ”Gänget” (2017) av Katarina Wennstam.

Katarina Wennstam har vid det här laget en serie av spänningsromaner bakom sig, samtliga i kategorin samhällsdeckare med fokus på genusproblematik i allmänhet och våld mot kvinnor i synnerhet. Hon är i botten samhällsjournalist, vilket märks i hennes böcker, som ligger nära reportageformen till sin karaktär och skribenten och samhällsdebattören Wennstam skymtar ofta fram, mitt i allt det skönlitterära.Wennstams ena huvudperson, advokaten Shirin Sundin, har nu brutit upp från sitt äktenskap, återtagit sitt flicknamn och heter numera Shirin Nouri. Den andra återkommande frontfiguren, polisen Charlotta Lugn, lever även hon nu ensam. Båda verkar i viss mån ha dragit sig undan världen för att i ensamheten slicka sina sår. Charlotta plågas av svår migrän och Shirin blir utsatt för rasistiskt hat och hot på nätet.

En medelålders medelklassman begår självmord. Några år senare mördas en av hans gamla vänner. Båda männen har ett tjugotal år tidigare ingått i samma kompisgäng och även gått i samma skola som Shirin Nouri.Skräck och oro börjar nu sprida sig bland de kvarvarande männen. Vad var det för fasansfullt som hände en kväll ute vid Fåfängan, då i deras ungdom? Som de alla sedan dess gjort sitt bästa att glömma och förtränga, men som nu håller på att hinna ifatt dem och hota deras välordnade liv – och det på mer än ett sätt?

Ja, det är kanske inte så svårt att räkna ut.

Wennstams bok är välskriven, spännande, initierad, korrekt. Det handlar om skuld och skam. Om gruppens inverkan på individen. Om de val man gör och, de ofta livslånga, konsekvenserna av dessa.Ändå känner jag att det är något som fattas för att jag riktigt ska dras in i historien och uppslukas av den. Kanske blir det just i denna bok lite för mycket av faktaspäckat reportage på bekostnad av djupare känslor, mångfacetterade personer och levande miljöer? Eller så är det kanske bara jag som helt enkelt med ålderns rätt blivit kräsnare och vill ha lite mer av psykologisk finess och lite mindre av förutsägbarhet?

Jag vet inte riktigt.

Men Wennstam har tveklöst sina givna målgrupper av läsare – och här tänker jag kanske framför allt på de yngre generationerna – och en bok att rekommendera som spännande sällskap i läsfåtöljen under ruggiga höstdagar är det, hur som helst.

”Gänget” är den femte delen i Katarina Wennstams serie om Shirin Sundin och Charlotta Lugn. De föregående delarna är:”Svikaren” (2012)

”Stenhjärtat” (2013)

”Skuggorna” (2014)

”Skymningsflickan" (2015)

 

Ha en fin Allhelgonahelg och en mysig läshelg!

Önskar Elsa och Ms M

 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-11-03 14:45:14

Jag kommenterade också på ditt förra inlägg, men det blev något fel. Jag kan bara se kommentaren på datorn, inte på mobilen. Har du sett den? - Senare skall jag läsa detta nya inlägget. / Lena

Postat av: bassetcottage

Publicerad 2017-11-03 16:44:35

Nej, inte det förra, men det förrförra. Jag har kommenterat på din blogg också. :)
Ha det bra!

Postat av: LenaSalenlid

Publicerad 2017-11-04 22:56:44

Nu vet jag inte riktigt hur jag rört till det. Jag tror kanske jag letade efter min kommentar i mobilen på fel inlägg. Men jag ser att du har läst den. Nu har jag också läst din kommentar på mitt inlägg och svarat på den. Så nu kommer jag till att kommentera det nuvarande inlägget om Läsandets lov. Tänk om man kunde göra det så fint för sig när man skall läsa. Jag bara hugger boken, eller mobilen, och läser/lyssnar var som helst. Men inte på hundpromenaden, det är hundarnas egentid. Mitt problem när jag läser/lyssnar är att jag somnar, jag har ofta ett latent sömnbehov. Men om jag får ta en tupplur på en halvtimme, så vaknar jag igen och kan fortsätta läsa. Det kommer jag ihåg från en period när jag var sjukskriven för några år sedan, och var tvungen att spendera dagarna i liggande ställning, kunde bara gå upp för att äta, och annat nödvändigt. Jag sov, läste, sov, läste, sov. Wennstam avvaktar jag nog lite med. Just nu är jag på sluttampen av Björnstad, en skrämmande skildring av en liten ort i ishockeyns grepp. Kan det vara så? Mycket möjligt... Jag har också fått tillbaka Entry Island från biblioteket och skall läsa klart den efter Björnstad. Jag har också en hel del böcker i väntehögen i sovrummet, kanske det blir någon därifrån. Men läsa blir det! Ha en bra novembermånad tillsammans med Elsa!

Postat av: bassetcottage

Publicerad 2017-11-08 07:45:45

Jo, men så gör jag också för det allra mesta. Hugger en bok och sätter mig och läser, mitt i röran. Men ibland är det roligt att göra det på ett lite mer högtidligt sätt. En förutsättning är förstås då att det finns tid till förberedelser, så det blir i stort sett bara i samband med ledigheter. Mellandagarna är de allra härligaste läsdagarna, tycker jag och jag har redan börjat planera för dessa...
Trevlig läsning och ha det bra du också!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

bassetcottage

Ms M är en mystisk dam med hund och hus. Att hon gillar att skriva, läsa deckare, laga vegetariskt och leva enkelt är däremot ingen hemlighet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela