bassetcottage.blogg.se

Här samsas vardagliga krönikor med deckartips, budgettips och funderingar kring vad som egentligen är ett rikt liv. Välkommen!

Julen enligt Ms M

Publicerad 2017-12-03 19:53:00 i Elsa, Introvert och HSP, Laga vegetariskt, Ms M funderar, Trivsel och trevnad,

Ms M har ju sin alldeles egna syn på det här med julen och häromdagen fick hon en chans att föra fram sina åsikter, då hon minsann blev intervjuad – av ingen mindre än sig själv...
 

Vad betyder julen för dig?

Nuförtiden är julen för mig enbart förknippad med fröjd och frid och avkoppling. Jag firar ingen konventionell, kravfylld eller kommersiell jul alls, utan försöker att fokusera på det som jag verkligen uppskattar med den här tiden.

Vad tänker du då på?

Lugnet och ledigheten, som jag redan nämnt. Men också sådant som dofter, smaker och synintryck samt, förstås, julens andliga aspekter.Kan du konkretisera lite?

Ja, jag menar helt enkelt sådant som doften av pepparkakor, saffransbröd, glögg, hyacinter och granris.

Synintrycken kan vara t ex en julblomma i en näverkruka eller kopparbunke, röda juläpplen i ett gammalt trätråg, några grankvistar i ett keramikkrus, flämtande ljus i en vacker stake eller ljuskrona...

Väldigt enkla, men stämningsskapande faktorer, som för många kanske bara spelar en undanskymd roll. Men jag lyfter fram dem och lägger fokus där.

Musiken är också viktig och här kommer den andliga aspekten in. Tycker mycket om att gå i kyrkan vid jul och älskar de gamla svenska julsångerna och -psalmerna och så engelska Christmas Carols, förstås!Hur är det med julgemenskapen då?

Hmmm... Ja, det märks kanske att jag är lite av en enstöring, som helt enkelt är oförskämt nöjd med att bara gå här och uppfyllas av mina egna känslor? Men jag tycker faktiskt väldigt mycket om att få dela med mig av de här idéerna också. Det finns mycket trivsel att finna även i det enkla och om jag kan förmedla lite av det till någon annan, så tycker jag att jag har gjort något bra.

Men, ja – jag föredrar absolut det småskaliga. Skulle varken vilja eller orka fira med en hel klan av släktingar – om jag nu hade haft någon. De allra närmaste är precis lagom för mig.Vad brukar du göra under din julledighet?

Om mina flickor, som nu är vuxna, kommer hem, så anpassar jag mig helt efter dem. Gillar att pyssla om och skämma bort och eftersom de båda under flera år nu bott så långt bort, så prioriterar jag förstås dem när de är här och vill tillbringa så mycket tid som möjligt med dem.

Annars brukar jag väl ta chansen att göra det jag gillar bäst – mysa och pyssla här hemma, promenera med Elsa, läsa deckare, titta på deckare, laga mat, äta julgodis, träffa Mr C...

Det här med läsning och mellandagar hör ihop för mig, ända sedan barndomens julklappsböcker och marsipangrisar. Bästa kombon – och bästa dagarna på året!

Vad skrattar du åt på julen?

Jag skrattar fortfarande hysteriskt åt ”Merry Christmas Mr Bean”, som vi alltid tittade på när flickorna var små. Mr Beans brottningsmatch med kalkonen är obetalbar, på gränsen till makaber...Vad hittar man på ditt julbord?

På julafton blir det en del traditionella rätter som Janssons frestelse, fyllda ägghalvor och rödbetssallad. Vintriga, färgglada och rustika sallader med t ex rödkål, brysselkål, apelsin, nötter och strimlade fikon, tycker jag också om och goda ostar tillsammans med krispigt knäcke eller norrländskt tunnbröd. 

Öl eller julmust är vad jag föredrar att dricka till.

Som efterrätt gärna någon god, mörk choklad eller en fräsch fruktsallad på exotiska frukter. Det räcker så bra.

I mellandagarna lagar jag ofta en saffransdoftande skaldjursgryta, eller en god och mättande grönsakspaj. Mellan måltiderna myser jag med glögg eller ett glas sherry och mumsar gärna pepparkakor – med eller utan grönmögelost.

Efter kyliga promenader med Elsa är det härligt att värma sig med en kopp te, men under julen varierar jag ibland med varm choklad, gjord på havremjölk och ett par rutor mörk choklad. Gärna lite vispad grädde till också, om man riktigt vill lyxa till det...

Vad önskar du dig mest av julen?

Att den blir glad, okomplicerad och konfliktfri.Du är ju i vardagslag sambo med hunden Elsa. Vad tycker hon om julen?

Elsa är ju otroligt lättsam när det gäller maten. Bara gapar och sväljer... Sedan tycker hon väl som jag att det viktigaste är att få tillbringa tid tillsammans och vara ute lite mer än vad vi hinner med annars. Men oss emellan, så är hon lite petig när det kommer till att pynta och piffa och städa. Har höga krav, om man säger så...

I så fall ska jag inte uppehålla dig längre, Ms M. Städning lär ju inte vara din starkaste sida! Jag tycker dessutom att det verkar som om Elsa börjar vakna. Jag tror att hon muttrar något om ett gästrum som måste fixas till... Kanske bäst att du skyndar dig att pocka fram dammsugaren?

Ja, det är nog säkrast...

God Jul då, både till dig, Ms M, och till Elsa! Tack för pratstunden!

Tack själv! Vi ber att få önska detsamma!

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

bassetcottage

Ms M är en mystisk dam med hund och hus. Att hon gillar att skriva, läsa deckare, laga vegetariskt och leva enkelt är däremot ingen hemlighet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela